torsdag 15 mars 2012

Hälta, freestylekurs och förändrade promenader...

Igår var det äntligen dags för första kurstillfället i freestyle hos Minnas uppfödare. Har fått med mig min träningskompis Jenny med hennes "minihund" Lilo också, det är alltid kul att känna lite folk där! Olyckligtvis så skadade Minna sig bara ett par timmar innan vi skulle dit så hon hoppade på 3 ben. Jag tror hon har klivit (eller studsat) fel när hon var nere i bäcken på vår tomt för att bada (hennes favoritsysselsättning året runt...). Jag tog med henne ändå, men väl där så var hon så upptagen av miljön, de andra hundarna och träningen så man märkte inte så mycket av det. När vi kom hem igen var hon väldigt halt - så det är väl på lite gott och ont de "stänger av". Det är ju lätt att överanstränga dem. Men imorse märktes det knappt så kanske var det en liten sträckning eller vrickning.

Hur som helst var det jätteskoj på kursen. Och jag och Jenny (som var dom som var nybörjare - de andra hade gått en kurs innan för Eike) vi fick börja öva på 5 st grundsaker som vi också har som läxa till nästa gång;
-Front (hunden skall stå framför en)
-Mellan (hunden skall stå mellan benen på föraren)
-Igenom (hunden skall kunna gå igenom förarens ben)
-Slalom (både när föraren går framåt och bakåt)
-Snurra (åt båda hållen)

Lite av det har vi gjort innan, men vi fortsätter träna på!
Ikväll är det dags för agilitykursens tillfälle nr 2 vilket också ska bli skojigt!

Våra bästa promenadrunda som vi går på har blivit skövlad - man känner knappt igen sig. Det är konstigt hur disorienterad man kan bli när de tar ner träden. Så här ser det i alla fall ut nu;


Här är en bild på Minna som vaktade elden när vi röjde på vår nya tomt i helgen:

4 kommentarer:

  1. Usch jag hatar hyggen. Jag känner liksom trädens död inom mig... Lite överkänslig kanske.

    Skönt att hennes hälta gick över så fort ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite vemodigt är det allt med hyggen. Skogen förändras ju till oigenkännlighet... Ja super att hälsan försvann, hon hade ju nästan precis blivit frisk från skärsåret i tassen så det kändes lite otursförföljt...

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Din Molly är ju helt underbar hon också!

      Radera