söndag 18 mars 2012

Agilitykurs och annat

I torsdags var vi iväg på agilitykursens andra gång. 4 ADHD-hundar som var spända vid start - men i slutet av träningspasset låg de fint och tittade på varandra när vi körde en-åt-gången-övningar. Det tar på krafterna att gå på kurs ;)

Denna gången övade vi på hopp och tunnel med hjälp av godisskålar (att de ska hoppa hindret/springa genom tunneln till en godisskål på andra sidan). Vi övade även långhopp och däcket samt lite starter. Allt fungerade bra för Minna och hon verkar tycka att det är väldigt kul. Vid ett tillfälle när jag lagt ut en leksak på andra sidan hindret, slet en av de andra hundarna sig från sin ägare och tog Minnas leksak och sprang ärevarv på ärevarv med denna. Då såg Minna lite snopen ut, men annars gick det jättebra allting ;)

I fredags tränade jag lite freestylemoment ute i trädgården och det gick också kanon. I övrigt så har hundarna mest fått följa med på fram-och-tillbaka-promenader när jag ägnat tid åt att lära Wilma cykla. Men nu cyklar hon faktiskt själv så nu kanske det blir lite ordning på promenaderna ;) I fredags var vi också några timmar och röjde i vår sökruta och då sprang hundarna och lekte i bäcken och med pinnar hela tiden.

Igår fick de i alla fall en långpromenad som hette duga med sambon och grannen med hans hund. Då springer Minna och denna bordercollien i "fullt-ös-medvetslös-stuket" i ett par timmar, vilket var perfekt eftersom vi skulle bort på kalas hela kvällen och hundarna fick vara kvar hemma.

Idag står det sökträning på schemat med sökgänget som kommer hit! Ska bli kul, det var längesedan vi körde kändes det som! Ha en trevlig söndag!

4 kommentarer:

  1. Oj, en hektisk helg ni verkar ha haft.
    Den där agilitykursen är jag dock grymt avundsjuk på.. hade med velat ha en hund som jag kunde gå det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hektisk helg vet jag inte, men sedan jag fick barn går ju alla helger så himla snabbt! Svisch säger det bara så är det måndag igen - man hinner knappt känna att det är helg. Ja agilitykursen verkar väldigt skoj - passar det inte för Molly?

      Radera
  2. Härligt när all träning har kommit igång, verkligen allt på en gång ;) Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nu när vi har läxor i både agility, sök och freestyle känns det ibland som att jag tagit mig liiiite vatten över huvudet... ;)

      Radera