fredag 23 mars 2012

Agilitykurs och härlig fredag!

Igår var det dags för agilitykursens tredje gång. Denna gången fick vi testa på dubbelhopp och sedan tittade vi på och fick instruktioner om att lära in slalom som vi också tränade på. Vi började med tre pinnar. Måste säga att jag har en väldigt lättlärd hund, och många gånger fattar hon lättare än matte ;) Sista halvtimmen fick vi öva fritt på de hinder vi gått igenom och slutligen hade vi teori om kontaktfält. I läxa blev det att lära in target inför kontaktfälten och att träna slalom. Minna arbetade väldigt bra, trots att det blev rätt stojigt emellanåt med de andra hundarna.

Idag vaknade vi till en härlig fredag med fint väder. Barnen är alltid hemma på fredagar så vi började med lite påskpyssel och vid 10-tiden tog vi oss ut och var ute ända till efter 5. Vi åt både lunch och fikade ute. Vi hann med att cykla, hälsa på svägerskan, inspektera de nya lammen i svärfars ladugård, köra in ved oc leka ute. Jag hämtade hem några staketstolpar i plast som fick duga som slalompinnar och jag har i lite omgångar tränat detta under dagen. Det har gått kanonbra så jag har kunnat sätta in kommando på det. Bästa hund!

Nu på kvällen fick vi besök av en man med keps som Minna reagerade väldigt starkt på, då hon både skällde och morrade. Hon lugnade sig inte förrän efter en halvtimme, men då reagerade hon så fort han bytte ställning eller flyttade sig. Hon tog godisarna som han höll fram efter stor tveksamhet och snodde dom på en hundradels sekund innan hon backade tillbaka igen. Ytterst märkligt... Men vi fick ett rätt ok avslut innan han gick i alla fall.

Nu skall jag lägga mina fina barn och sedan fira in fredagen i min ensamhet, men det kan ju vara lite skönt det också. Önskar er en underbar helg ni som läser detta :)

2 kommentarer:

  1. Låter som en helt underbar dag!!!

    Ny spökålder kanske? Mina har varit lite fläppiga sådär allihopa nånstans mellan 1 och 1,5... Eller så är hon bara en god människokännare och såg att nåt var lite skumt med honom?

    Ha en härlig helg ni också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en fantastisk dag!
      Minna kan vara lite skeptisk emellanåt mot vissa nya personer, men brukar ignorera dem. Därför kändes det sådär att hon blev så rädd. Hoppas att det är som du skriver - en spökålder!

      Radera