söndag 22 januari 2012

Träning på farmen Bläshammar

Utav totalt 5 st anmälda till dagens sökträning så blev det tyvärr bara två kvar - och eftersom man måste vara minst tre för att genomföra en sökträning så var ju detta lite snopet. Jag och Malin bestämde oss därför för att träffas ändå och detta gjorde vi på hennes farm i Bläshammar.

Vi började med lite markeringsövningar och uppletande. Jag var väldigt nöjd med Minna idag! Hon verkar ha fattat galoppen ordentligt med rullen nu och kunde leta bland alla klippor för att markera och sedan göra påvis. Självklart finns det kvar lite osäkerhet och "nybörjarfel" men poletten verkar ha trillat ner i alla fall - däremot måste vi arbeta bort att man inte ska hoppa på figuranten i förtjusning ;)

Vi avslutade också med ett viltspår (som vi började dagen med att lägga). Det var första gången Minna gick ett sådant, men igår fick jag 12 klövar så det tog jag som en anledning att börja ;) Det var säkert ett halvår sedan jag spårade med Minna förra gången (och då personspår) och då hade hon väääldigt bråttom och slarvade i spåret. Men antingen hade hon mognat till sig eller så var blodspåret mer intressant för detta intog hon (hyfsat) lugnt och metodiskt. Hon klarade vinklarna bra och nådde fram till det äckliga slutet (klöven). Men efter lite lek så kunde hon tänka sig att hålla i klöven liiiite grann i alla fall ;) Tur att matte var förutseende och hade lagt lite skinka vid spårslutet med så det inte bara var äckligt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar