tisdag 31 januari 2012

Billig hund!

Ja idag har jag en billig hund! Hon startade morgonen på bästa sätt - att äta upp mina skosnören till mina bästa skor och därefter åt hon upp presenten Wilma skulle ha med sig till dagis idag.

Hon har börjat gå upp med husse vid 5-snåret, och när han går iväg vid 5.30 upplever väl hon enorm tristess under den timmen det tar tills vi andra i familjen går upp. Så de sista dagarna har hon hittat på en massa trams och bus - bland annat med att plocka ner saker från bänkar och hyllor som hon tuggat sönder. Det känns som att det kvittar hur mycket man aktiverar henne dagen innan för hon verkar ha som mest energi just på morgonen...

Nu har vi precis varit ute i ett par timmar så nu sover hon så sött, men jag funderar på om jag borde sätta klockan på 5.30 imorgon bara för att kunna hålla koll på henne...

5 kommentarer:

  1. Kanske kan vara en idé att begränsa hennes utrymme om morgnarna ett tag innan hon hinner skapa en väldigt ful ovana att det? Låta henne vara i bara hallen (undanplockad på skor i dyl förstås) med ett tuggben kanske?
    Bara min tanke. Så hade nog jag gjort iaf. Hoppas ni hittar en läsning sin passar er för att vakna till hyss är aldrig kul.

    SvaraRadera
  2. Supertack för tipset, ibland snöar man in sig och ser inte olika alternativ till lösning. Det kan ju vara en jättebra grej att begränsa utrymmet lite. Vi körde en annan grej imorse som också fungerade - dvs att husse ignorerade henne när han kom ner och inte släppte ut henne. På det viset kommer hon kanske inte upp i varv utan kan lära sig att sova vidare när han går upp och starta dagen med oss andra istället :) Får se om det lyckas annars går vi vidare med lite begränsat utrymme!

    SvaraRadera
  3. Oh, irriterande när sakerna blir uppätna... Tror kanske också att det kan vara smart att inte låta henne "piggna till" genom att gå ut innan du går upp. Isa är i alla fall sådan att om man inte stör henne kan hon sova hur länge som helst, men låter man henne vakna och gå ut t ex så går hon gärna från 0-100 på 3 sekunder, som en Hayabuza! ;)

    SvaraRadera
  4. Klokt tänkt! När vi bodde i stan så var det alltid mitt jobb att morgonrasta och ge hundarna frukost. Då var det ingen av våra hundar som ens lyfte på huvudet när husse gick upp ett par timmar tidigare. Numera flyger Mella upp när han går upp för nu får hon och lillasyster gå ut och får frukost av husse...

    SvaraRadera
  5. Du får döpa om henne till Dragonora Kickstart My Morning istället hihi. Skämt åsido, hoppas hon lugnar ner sig så småningom.Kram från oss!

    SvaraRadera