tisdag 17 januari 2012

Platsliggning och hoppstå

Har försökt att klickerträna inomhus några gånger om dagen den sista veckan och har koncentrerat mig på "hoppstå" för att få till ett bra ställande under gång samt inkallning med ställande. Problemet med den här lilla aussie-fröken är väl att det händer så otroligt mycket på en sekund att hon egentligen inte vet vilket av alla de där 100 grejerna hon testade som är det jag klickade för ;)

Men efter några gånger så kan jag nu gå både baklängesmarch och i fotposition och få fram hoppstå. Nästa bit är nu att lägga på kommando och att få henne att utföra det på lite mer avstånd från mig.

Idag har jag också tränat på platsliggningen, där jag vill att hon skall ha huvudet i backen för att få ett stabilare ligg. Det känns på något sätt säkrare om hon ligger med huvudet ner än om hon har chans att se sig omkring ordentligt. Det tog en ganska lång tid i förmiddags att få in själva grejen och jag fick tänka om angående inlärningsmetod men till slut fick det bli ren shaping och efter detta har det fungerat kanon vid de andra passen också!

Här är några dåliga mobilbilder på övningen av platsliggningen (och efter hand vill jag ju att huvudet skall vara mellan frambenen, just nu tenderar hon att lägga huvudet lite snett).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar