måndag 2 april 2012

Mardrömmar...

Stackars min lilla Alice... Hon har drömt väldigt mycket mardrömmar i sitt 3,5-åriga liv men det sista har de verkligen ökat i mängd och intensitet. Ofta vaknar man av ett hjärtskärande skrik och när jag kommer in i hennes rum sitter hon längst upp i huvudänden av sängen - ihopkrupen och nästan hyperventilerar och pekar på något som förvandlats till något hemskt. Hennes gosedjur har varit hennes stora räddning många gånger tills mamma har kommit - men inatt var det tydligen så att nattmonstret tagit besittning även över dessa. Deras ögon var tydligen lysande och tänderna gnisslade... Det blev till att plocka undan dem helt enkelt. Alice brukar följa med till min säng, men efter en sådan här mardröm brukar hon ha svårt att somna om och efter någon timme brukar hon fråga efter att få gå tillbaka till sin egen säng för att hon oftast somnar om lättare där. Så gjorde hon även denna natt, men efter bara en stund kom nästa mardröm - då var det kudden som blivit förvandlad till något - och efter ytterligare någon timme fick hon somnat om i min säng och där sov hon tryggt till det blev morgon.

Problemet är att hon även kan drömma mardrömmar när hon sover hos mig - och ibland drömmer hon även om mig och blir helt till sig när jag pratar eller tar tag i henne för hon försöker fly från mig i ren skräck. Det känns väldigt jobbigt i mammahjärtat när ens barn lider av sådan här skräck, och sedan är det ju inte så lätt alltid att få upp henne till dagmamman på morgonen när hon bara sovit så få timmar. Många gånger har jag ringt till dagmamman och sagt att hon ska få sovmorgon, men vissa dagar går ju inte det...

Ja vad ska man göra - det känns inte som att det går att styra över hennes drömmar och nattlampa har hon. Vad mer ska man ta sig till undrar en trött mamma...

8 kommentarer:

  1. Usch så jobbigt! Både för henne och dig. Här är inte mardrömmar speciellt vanliga och det hjälper alltid att få sova hos oss. Några bra tips har jag inte, men jag hoppas att nån annan har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wilma hade en period där hon drömde mycket runt 1,5 år, men det släppte ju efter ett tag. Alice den stackarn har ju lidit av detta länge. Hennes pappa hade också väldigt mycket mardrömmar under hela hans uppväxt - kan sånt gå i arv tro?

      Radera
    2. Tror absolut att sömnmönster kan få i arv. Inte för att det hjälper mer än att ge en förklaring till varför. Hoppas det släpper eftersom!

      Radera
  2. Usch va jobbigt för er :( Hoppas det blir bättre! Jag har tyvärr inga tips heller men jag kan försöka kolla runt lite efter lite små tips på jobbet, om du vill ? Se om det är någon som har tips eller erfarenheter!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du gärna göra om du hinner och vill - det är hemskt tacksamt!

      Kram

      Radera
  3. Vad hemskt! Det låter som de mardrömmar jag har i vuxen ålder, fast mina är i lite annan form..
    Jag tror att jag är vaken, och ser stora spindlar som kommer nersinglandes nerför väggarna. Eller stora skalbaggar. Någon gång har det stått en människa vid fotänden och tittat på mig.
    Ibland tittar jag på täcket och ser hur det rör sig något där under och känner hur något nyper mig i tårna.. Men jag sover ju egentligen, fast jag är "vaken". Jag hallucinerar med andra ord, och när jag blir rädd så går det allt mellan 5-10 sekunder innan jag vaknar på riktigt.
    Någon sa att det heter hypnapompa hallucinationer, kanske kan vara värt och googla det? Nu kommer dessa drömmar på mig inte så ofta så att jag är påverkad av dem, men det är fortfarande lika hemskt att uppleva det innan man vaknar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad hemskt det låter!

      Googlade lite på hypnapompa hallucinationer - väldigt intressant ämne! Dock är det ju svårt att veta om det passar in på en 3-åring som inte kan beskriva vad hon känner eller upplever... Skall läsa vidare om detta - tack för tipset!!

      Radera
    2. Nä, det är ju svårt att veta, men det kan ju vara bra att ha i åtanke om det fortsätter. Jag har inte haft dessa drömmar i hela livet utan började i tonåren och idag när jag är 28 så kommer de fortfarande. Ibland under intensiva perioder och ibland väldigt sporadiskt.

      Radera