tisdag 3 maj 2011

Valpkurs

Igår kväll var jag och Minna på valpkursen inne på brukshundklubben. Denna gången var det mycket roligare, med mycket mer övningar. Vi övade inkallningar, ingångar och mycket att man skulle gå runt (alla 15 ekipage) på banan och öva på att ha kontakt med sin hund utan att den intresserade sig för alla andra. Mycket nyttigt - och det gick superbra med Minna. Hon fick till och med vara visningshund på ingångar, vilket i stort sett är det enda som vi övat väldigt mycket på sedan hon var liten. Haha.

På teorin pratade vi om tävlingsgrenar och vidare kurser. Mycket intressant - finns så otroligt mycket som verkar kul så det kommer bli svårt att välja inriktning känner jag bara!

Fick frågat kursledarna lite efter kursen om spårning. Har lagt några spår till Minna och var lite osäker på hur jag skulle fortsätta - men nu vet jag så nu blir det mer spår framöver. Lite svårt när man inte tränat något innan, går sällan att läsa sig till riktigt allt. Det är guld att kunna fråga folk som vet - man är ju lite rädd att göra "fel" också så att det blir svårare ifall man ska tävla sedan.

Mycket rolig kurs i alla fall! På onsdag är det valpkurs hemma hos uppfödaren och på lördag drar min förberedande tävlingskurs igång. Det ser jag fram emot mycket!

2 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa din blogg - så många fina bilder!! <3 , vi ses ikväll :D

    SvaraRadera
  2. vad roligt att det gick så bra på kursen :D kul också att minna fick vara visningshund :D ha det så jätte bra kram bibbi å ozzy

    SvaraRadera