torsdag 12 maj 2011

Ditt och datt

Tiden rinner iväg och jag har inte hunnit skriva något inlägg, har haft lite mycket att göra med saker utanför hundvärlden. Men i måndags var jag i alla fall på hundkurs på brukshundsklubben och vi övade kontaktövningar, avslappning och inkallning. På teorin hade vi besök av en hundterapeut som berättade lite om friskvård för hundar. Var en del intressant, även om mycket kanske inte är direkt applicerbart just nu på våra valpar. Men de blir ju både vuxna och äldre - och det går fort!

Har inte hunnit med så mycket hundträning, men tränat några korta pass på läxan som vi har på den tävlingsförberedande kursen. Provade att backa runt hörn i fotgåendet och man förvånas varje gång hur snabbt valpar lär sig! Problemet ligger nu i att hon backar lite för snabbt, så att hon hamnar utanför fotposition. Så får försöka vara noggrann att bara belöna rätt position, även om det är kul att se att hon äntligen kom på själva grejen.
Skall på kommando går bra, fast där lägger hon sig gärna, medan jag vill att hon ska kunna förbli i den position som hon var satt i när hon får kommandot. Det fria följet behöver lite finslip, och även ingångarna för där slarvar hon lite emellanåt.

Annars har hon mest blivit aktiverad av barnen. Just nu sitter hon och tittar på barnprogram med dem, ser lite gulligt ut. Ska se om jag kan få ett kort på det senare. Alice fick en ny fotboll i måndags och det är lite smått jobbigt att få Minna att förstå att hon inte får ta den trots att de sparkar på den precis bredvid henne. Men det går jättebra så länge jag står nära, men går jag därifrån så ser hon sin chans ;) haha

Lite bilder från gårdagens lek i trädgården;






2 kommentarer:

  1. åh så mycket ni har hunnit med att träna med minna. ni kommer nog snart vara ute på tävlingsplanen hihi :) kram i från bibbi å ozzy

    SvaraRadera
  2. ps.jätte fina bilder :) ds

    SvaraRadera