tisdag 17 maj 2011

Hundkurs igen

Igår var det dags igen för hundkurs på brukshundklubben. Först hade vi övning på att hälsa på andra utan att hunden fick hälsa. Det gick fint. Sedan övade vi tandvisning efter ett önskemål från min sida. Det gick bra även om Minna gärna backar något steg. Jag vill ju att hon ska sitta kvar i fotposition, men övning ger färdighet...

Sedan hade vi inkallningsövningar där vi skulle gå 25 meter och bakom en vägg så att vi inte syntes och sedan kalla in. Jag fick prova att sätta Minna själv och gå iväg. Detta har jag inte gjort förut utom synhåll. Första gången smygstartade hon lite, men andra gången inväntade hon min inkallningssignal efter att jag försvunnit.

Sedan övade vi fritt följ - både i normal march, långsam march och språngmarch. Detta medan vi mötte varandra på banan. Det gick jättebra allting - så länge man arbetar med Minna sköter hon sig bra. Men det där med avslappning är något vi måste arbeta mycket mer på. Om jag inte arbetar med henne utan hon bara sitter vid min sida kan hon gärna dra lite mot de andra hundarna för att vilja leka. Avslappning i miljöer med mycket hundar som störning är verkligen svårt - men öva, öva, öva...

Sedan hade vi ett långt teoripass där vi pratade om allt möjligt rörande hundar. Och det slog mig vad roligt man har på sådana här kurser - med så mycket olika människor och olika hundar där alla har olika erfarenheter och synsätt. Man lär sig alltid något nytt, och det är ju lite sorgligt att kursen snart är slut...

På förmiddagen var jag förresten ute och gick med en granne och hennes hund. Där får jag också träna, för Minna vill gärna busa med hennes hund medan vi promenerar. Men det fungerar bra - övade in handtarget på högersidan. Så fort hon kom upp vid min sida och tryckte nosen mot handen så kastade jag iväg en godisbit som hon letade efter medan vi gick vidare. När hon sedan sökte upp min hand igen så gjorde jag samma sak. Efter en stund kunde jag förlänga tiden hon gick med nosen mot min hand. Gick åt en del godis bara .... ;)


Tänk så här liten var hon bara för 4 månader sedan när vi fick hem henne...
Tiden går fort!!

1 kommentar:

  1. så kul att det går så otroligt bra för er :D vad duktig lilla minna är :D ja det går verkligen fort...de har växt mycket sen vi fick hem dom. lite svårt ibland att förstå att de har varit så små hihi- man får kolla på kort för att påminna sig själv om det. ha det så bra kram bibbi å ozzy

    SvaraRadera