onsdag 13 april 2011

Spårning och uppletande..

Idag har jag både lagt spår och gjort uppletande med hundarna.

Jag använde mig av lunchen för att göra spåret - och så en liten bit korv som ett glatt avslut. Aska klarade detta med bravur - och hon tyckte verkligen det är roligt. Minna har lite för bråttom och är inte riktigt så noggrann - hon hade nog missat halva sin lunch om inte jag bromsat henne. Är lite osäker på om det är bra att bromsa eller inte, just spår har jag inte så mycket erfarenhet av. Någon som läser detta som vet?

På kvällen gjorde jag uppletande. Minna fick leta efter leksak och komma och byta in den mot en korvbit. Aska som har noll föremålsintresse får leta godis direkt. Det fungerar det också - och båda hundarna älskar denna aktivitet. Idag gjorde jag det riktigt svårt och Minna fick nog sökt ut ungefär 100 meter i  skogen för att hitta vissa saker. Men hon är kanonduktig - hon är snabb men hittar den alltid ändå på kort tid. Askas korv satte jag in i barken på ett träd ganska högt upp sista gången - då fick hon jobba lite grann innan hon hittade det.

Har även övat på vår läxa från valpkursen lite idag - kontaktövningar. Minna är duktig - idag hade hon korvbitar på båda tassarna och kunde vänta riktigt länge innan sitt varsågod!

1 kommentar:

  1. hej svejs! roligt att du har spårat :) många säger till mig att bromsa ozzy. andra gången han spårade gick han i bra takt men han tappade bort spåret några gånger för att det gick för fort för just honom. bromsas de inte nu så kommer de bara öka takten å man får svårare sen att bromsa dom har folk sagt till mig iaf. vad roligt att uppletande går bra :) om 1 vecka får jag släppa ozzy å börja den träningen :)) kul att det går så bra för er :))

    SvaraRadera