fredag 7 oktober 2011

Studsbollen

I helgen var Minna bortrest och sov borta för första gången eftersom jag och sambon skulle iväg på en weekendresa. Hon bodde hos min syster tillsammans med mina barn och allt hade fungerat jättefint. Hästarna verkade ha varit favoriterna - så när hon var "spårlöst borta" kunde man med all säkerhet hitta henne där hon satt och tittade på pållarna ;)

I förrgår var jag på brukshundsklubben och tränade tillsammans med Malin & Tyra. Vi fick övat lite linförighet, hopp och markeringsövning inför söket. Bra när man kan hjälpas åt med vissa moment!

Igår var det kvällskurs i tävlingslydnaden. Minna var taggad (lite för taggad kanske) och skällde en del, det fick jag bra tips på att träna bort. Vi gick igenom lite baklängeskedjning som fungerade jättebra bortsett från skallet i början, och sedan tittade vi på hoppet inför lydnadsklass 1 och 2. Där blir det att träna in tasstarget samt att kunna sätta sig vid tasstargeten för att få in att hon skall hoppa över hindret och sätta sig på andra sidan.

Vi övade även lite störning vid platsliggning och det fungerade jättebra, även om Minna inte har full stadga ännu. Denna veckan skall jag fokusera på "stå" - dels för att få in det lite bättre i fjärrdirigeringen och dels för att öva ställande under gång som vi skall gå igenom vid nästa kurstillfälle tillsammans med läggande under gång. Träna, träna, träna.... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar