fredag 28 oktober 2011

Fredagsträning

Idag träffade jag Martina och hennes lapphund Tivo på brukshundsklubben på eftermiddagen. Vi fick kört igenom en massa klass1-moment i lydnaden, och lite på tvåan också. Jag var nöjd med Minna, men har så himla lätt för att bli kvar i detaljer och älta dessa så jag undrar ibland om jag någonsin kommer bli "färdig".

Tränade lite markeringsövningar till söket också och var inte riktigt nöjd med det. Hon håller inte lösrullen så särskilt bra, utan tycker den är väldigt äcklig att ha i munnen. Saker som väger mer, tex apporterna, har hon inget problem med nu längre men de som väger lite eller är av lite konstigt material tuggar hon gärna på. Har försökt med externbelöning och omvänt lockande men inget av det fungerar. Så måste verkligen försöka komma på något annat...

Som avslutning fick Tivo och Minna leka lite - vilket dom gjorde med både fart och glädje! Väl hemma så klickertränade jag Minna till att kliva i en papplåda (från foderbilen). Lite kul att klicka saker som inte har så mycket betydelse utan är mest på skoj.

Nu ska jag och barnen ha lite fredagsmys med tända ljus och godis. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar