söndag 23 oktober 2011

Sökträning

Idag fick vi äntligen till en sökträning, och denna gången var vi på våra marker med sökgruppen. Kan ju vara en fördel ibland, att hunden känner sig hemma i terrängen.

Jag är nöjd med Minnas insats idag, men ju mer man tränar och desto mer man lär sig så ser man ju också förbättringspotentialer osv. Jag är supernöjd med hennes sug ut efter figgarna, och jag är jättenöjd med systemsöket och hur hon söker upp min sida hela tiden. Det enda är att hon känns aningen osäker när figgarna ligger långt bort eller är gömda, då drar hon sig gärna bakåt i skicken. Men fick bra tips från Ann-Sofie att kanske köra lite mer synliga figuranter på de längre avstånden i början så att hon ändå lär sig att söka ut ordentligt och i raka skick. Så detta skall jag se till att få igenom nästa gång.

Vi var bara 4 stycken idag så vi gjorde en markeringsövning också och Minna klarade detta bra. Vi kunde avancera till att figgen höll i rullen och hon kom in, satte sig hos mig, och gjorde påvis. Nästa steg är att plocka den på marken hos figgen. Hon håller dock aningens löst i rullen så det blir att fnijustera det i köket hemma ;)

Fick nu äntligen i kväll tag på ett rullhalsband i lagom storlek via en internetbutik - ska bli kul att kunna träna med rätt utrustning!!

2 kommentarer:

  1. Va roligt att det går så bra ;) Ni är duktiga :)

    SvaraRadera
  2. Vet inte varför jag inte hittat hit förrän nu, men desto roligare att jag gjorde det! :)

    SvaraRadera