onsdag 12 oktober 2011

Höstväder!

De senaste dagarna har Minna och jag backat tillbaka och tränat uppletande "the canis-way" och helt plötsligt fungerar allt igen. Har varit noga med att inte belöna förrän sista saken är inplockad och att hon måste sitta i fotposition när hon lämnar över sakerna. Dessutom har hon sprungit lite fram och tillbaka innan och nu övar jag på raka skick för att få bort det. Uppletande är en väldigt rolig aktivitet för både hund och förare!

Idag träffade vi Malin och Tyra på brukshundsklubben och tränade lite. Jag och Minna fokuserade på ställande och läggande under gång, samt hoppet för klass 2. Var lite missnöjd med Minnas ingångar idag som hon slarvade mycket med - typiskt för det har ju varit vårt bästa innan... Men bara att träna upp igen antar jag. Vi avslutade med lite markeringsövning inför söket där jag och Malin hjälptes åt.

På eftermiddagen var jag, barnen och hundarna ute i skogen ett par timmar och gick runt samt fikade. Och hör och häpna - Minna har fattat att hon måste hålla sig en bit ifrån när vi fikar. Förut har jag fått binda fast henne för hon har i princip stått i fikakorgen och tagit vad som behagas - men nu verkade hon komma ihåg reglerna. Underbart att det blir framsteg!






2 kommentarer:

  1. Härligt att hon har fattat, du kanske an ta den diskussionen med mina hundar med ;) haha v roligt det låter med uppletande vi får ta och få till någon dag nu :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja eller så var det en engångsföreteelse, det återstår väl att se ;)

    Uppletande är jättekul - och ja vi måste träffas snart fastän det är mycket som kommer emellan!!

    Renée

    SvaraRadera