onsdag 8 februari 2012

Sitt vackert


Lydnadsträning i all ära - men roligaste sakerna att träna in är ju nya tricks enligt mitt tycke. Aska kan en hel del roliga tricks som hon med glädje utför i tid och otid.

När jag skaffade Minna var planen att tävla lydnad i första hand. Och i min lydnadsträningsbibel står tydligt angivet att man inte bör träna trix med hunden just av den anledningen att hunden gärna (i tid och otid) väljer dessa saker framför andra. Så av den anledningen kan inte Minna just så många tricks. Men så himla tråkigt det är att inte träna några tricks alls! Min bok må ha en rätt till viss del, men jag har ju inte bara hunden som arbetsmaskin och lite kul på vägen måste man väl få ha?

Så förutom massa grundfärdigheter inom lydnaden osv så har vi nu tränat lite trix. Backa (bort från mig) och snurra kan hon ju sedan innan. I dagarna har vi tragglat på "sitt fint". Något som tagit lite tid för Minna - hon har ju så väldigt svårt att sitta still ;) När hon väl fattat vad det handlat om kan hon hålla positionen ganska länge.

Klä av barnen strumpor, byxor och tröja har hon kunnat länge, nu övar vi också på att öppna tvättkorgen och lägga i dem där också ;) Tänk vad smidigt om hon kunde lära sig att ta dem till tvättmaskinen och starta den också - för att inte tala om att hänga upp tvätten och stryka den ;)

3 kommentarer:

  1. Jag har med Glassas ankomst dammat av min bibel (som jag misstänker är samma som din) och störde mig lite på just de där meningarna. Om man bara inte börjar med trix så man får de som default-beteenden så ser jag inte nackdelen. Med det sagt så kan mina hundar inga trix som jag lärt dem. Däremot en del husse lärt dem. ;)

    SvaraRadera
  2. Det ligger nog en hel del sanning i det du säger , så nu ska jag med gott samvete fortsätta träna lite blandat med trix och lydnadsfärdigheter ;) Tack!

    SvaraRadera
  3. Duktiga ni.Trix kan väll inte vara fel.Beror väll kanske på vart man tränar dom.Man kan ju välja att inte göra dom på lydnad/appelplanen.
    Kram Magda och brodern Lee

    SvaraRadera