söndag 24 juli 2011

Semstertider

Semestertider både i verkliga livet och i bloggen verkar det som ;)
Vi har varit borta på lite dagsutflykter och hundarna har då varit hemma med hundvakter och det har fungerat väldigt bra. Skönt att de sköter sig när vi är borta.

Vi har vandrat i skogen och plockat massa svamp. Idag fick jag med mig en del svamp hem igen och jag har planer på att börja klicka in Minna på svamp. Hade ju varit kul att ha en kantarell-hund. Dock vet jag inte riktigt hur det där fungerar eftersom säsongen är relativt kort och det är ett så långt uppehåll till nästa höst. Men försöka går ju alltid!

Igår och idag har det regnat, regnat och regnat. Igår var jag mitt uppe på en ås i skogen när åskan och blixten small till - och gud vad jag blev rädd. Jag sprang fort hemåt - med hundarna efter. Dock så verkade de inte fatta att jag sprang för åskans skull - utan trodde att jag lekte med dom för dom höll på att hoppa på och runt mig hela tiden. Idag har jag varit ute och gått hela eftermiddagen - och som tur var så stannade jag på en fika hos mamma på campingen ungefär i mitten av rundan så vi fick tagit en paus.

Har fått problem med att Minna ryker ihop med Aska någon gång om dagen. Det verkar ganska oprovocerat och jag vet inte riktigt vad som utlöser det hela - för de kan ligga bredvid varandra och tugga på varsitt ben och helt plötsligt flyger Minna på Aska. I början lät vi det vara - men i takt med att det ökat så har vi gått emellan. Dock hann jag inte riktigt emellan idag och Minna bet Aska i örat så det började blöda pyttelite =( Det känns väldigt tråkigt, jag hoppas verkligen att vi kan komma i ordning med det hela och att det inte eskalerar ännu mer...

Förra måndagen var jag och Minna inne på varbergs brukshundsklubb med Jenny & Dixie och tränade lite. Kul att ha någon att träna med, det gör väldigt mycket. Imorgon är det dags igen, och då följer Martina & Tivo också med. :)

2 kommentarer:

  1. Läste precis en artikel om kantarellsök i lek och aktiverings tidingen som Härliga hund ger ut ;) Mycket intressant !
    Va tråkigt att de ryker ihop :( Hoppas att det upphör snart!
    Roligt att ni har hittat träningskompisar :)

    SvaraRadera
  2. Det låter som en kul tidning - den får jag kolla upp!

    SvaraRadera