tisdag 12 juli 2011

Hundkurs

Igår var det avslutning på Canis-kursen i tävlingslydnad del 1. Del 2 börjar i september, så nu har vi sommaren på oss att öva på alla grundfärdigheter ordentligt. Vi deltagare bestämde oss för att försöka träna med jämna mellanrum under sommaren tillsammans, det ska bli kul och det behövs för att man ska få saker och ting gjorda också ibland känner jag ;)

Gårdagens 2-timmars kurs blev dock en 4-timmars kurs som vanligt. Härligt när instruktörerna kan bjuda på lite tid om det behövs - och det gör verkligen världens bästa Ann-Sofie!

Denna gång gick vi igenom hur vi lägger på kommando, baklängeskedjning, vittringsapportering och kryp. Jag fick också lite hjälp med mitt "hålla-fast". Minna är så himla snabb och superaktiv och hon kan inte för sitt liv förstå att hon bara ska sitta helt still och hålla fast en sak i munnen? Det måste vara nåt annat man ska göra - tex greja med föremålet i munnen, sitta, ligga, hoppa, skälla. Men till slut tror jag att vi fick lite koll på vad som fungerade och inte. Så nu är det bara att träna vidare hemma.

Idag har dock väldigt lite med hundträning blivit gjort hemma eftersom jag har varit tvungen att jobba under dagen samtidigt som jag har haft hand om barnen - det är nog så svårt. Men snart ska vi ta oss en liten kvällspromenad och klämma in någon lärdom på den... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar