måndag 4 juni 2012

Köksproblem och byggstart

Helgen har inte riktigt blivit som jag tänkt mig, de saker som blev inbokade blev inte av och istället blev det lite annat. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig!

Det närmar sig ett födelsedagskalas här hemma för min lilla Alice som skall fylla 4 år. Har suttit och tittat på alla bakbloggar överallt och visst blir man sugen på att göra donuts med härliga färger, cupcakes i långa rader och allt annat gott. Problemet är väl att det inte alltid är så enkelt att lyckas med det där som finns i allas bloggar, och man blir ju riktigt besviken när det inte går som man tänkt sig. Och visst finns det säkert de som har anlag till att baka och dekorera, men det ligger säkert också en hel del träning i det. Jag varken har talang eller tränar så flitigt ;) Det blir oftast lite enklare grejer, men nu tänkte jag kanske att jag skulle testa på något nytt denna gången.

Har ni något bra nybörjarrecept som passar till mig för ni gärna hojta! ;)

I torsdags var vi på byggsamrådet med kommunen. Det är 3 papper till som skall in sedan kan vi äntligen få vårt startbesked och påbörja bygget av vårt nya hus. Jag erkänner att jag skrattade när folk sa till mig att det kan ta väldigt lång tid med alla papper innan man kan börja bygga. Men det har nu tagit oss lite mer än ett år med alla papper fram och tillbaka (och vi bygger inte ens i detaljplanerat område), så jag får väl erkänna att det var sant... Det ska bli spännande, roligt och lite jobbigt också!

Min lilla Alice, snart 4 år ! <3



7 kommentarer:

  1. Alltså, cupcakes är inte svårt alls!
    Du kan göra ett grundrecept (sök på cupcakes leila lindholm eller liknande på google) och gör sedan en vanlig creem cheese-frosting. Eller marängfrosting som till och med JAG klarar.

    Annars kanske du kan göra vanliga enkla bullar? Och lite hallongrottor? De går knappt att misslyckas med. Och dumlekakor! Ja, dumlekakor slår jag ett slag för!

    Kul med nytt hus! Är det med i Varberg/utanför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullar och hallongrottor brukar jag ha, tänkte försöka mig på något "finare" ;) Har du något bra recept på marängfrosting? Vet att jag provat creem-cheese frosting förut och det var inte godkänt av min sambo (fast han är ju lite svårflirtad ;))

      Dumlekakor blir jag nyfiken på - hur gör man dom??

      Det nya huset kommer ligga inte så långt från där vi bor nu, fast det blir lite mer "ute på landet känsla". (Inga hus så nära ;)) Och det är strax norr om Varberg!

      Radera
    2. Dumlekakor är plättlätt att göra: http://www8.cs.umu.se/~marie/privatSida/recept/DumleKakor.htm

      Marängfrosting hittar du här: http://www.machmo.se/?p=4350

      Radera
  2. Jag har ju hur mycket recept som helst så säg till om det är något speciellt du skulle vilja testa! Alla är vi nybörjare och i slutändan är det lyckan i barnens ögon som ger något när man bakat och ansträngt sig hur galet det än kan sluta ;0)

    Som sagt säg bara till om jag kan hjälpa dig på något sätt :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nadia vad snäll du är! Ska tänka lite till och återkommer!

      Radera
    2. Ja gör så :0)

      Radera
  3. bakrecept kan du tyvärr inte få av mig.....jag har inte bakat själv på över hhmmm ca 15 år hihi.

    tråkigt när det ska ta sådan tid att få godkännande på papper. men jag hoppas ni får klart alla papper snart så att bygget får börja :D

    jätte fin bild på alice

    SvaraRadera