onsdag 26 september 2012

Tävlingsdebut!

Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om att tävla. Mina nerver tål verkligen inte det. Jag mår illa, kan inte sova på nätterna och kan verkligen inte äta något.  Men ändå är det ju så kul på något vis...

Ikväll gjorde jag och Minna vår debut på lydnadsettan på Varbergs BK. Vädret var inte på rätt humör heller - ösregn och halv storm, vilket gjorde att startfältet på 25 ekipage krympte till enbart 15.

Vid lottningen drog jag nummer ett, vilket innebar att uppvärmningen inte skulle bli så lång direkt. För eller nackdel? Jag vet inte, jag har ju aldrig tävlat förut! ;)

Vid platsliggningen blev det strul mellan två hundar och den ena föraren vägrade lägga sin hund om den andra fanns med vid platsen. Efter lite diskussioner utgick föraren med hunden som visade lite dlåigt uppförande. Vi lade hundarna och gick iväg, efter en kort stund satte sig hunden bredvid Minna upp. Sedan lade den sig ner, smög några steg för att sedan sticka iväg till sin matte och hoppa upp och ner på henne. Men Minna låg kvar och vi fick 10 på platsliggningen, det är jag glad för!

Eftersom jag inte fått värma upp och kolla planen så noga var Minna lite okoncentrerad i början av linförigheten, men det blev bättre mot slutet. De övriga momenten är jag jättenöjd med, vi har ju lite att finslipa på och det vet jag ju. Tråkigt nog missuppfattade hon mig och lade sig ner vid ställande under gång. Synd, det är ju annars hennes paradnummer. Jag har lärt in hoppstå vid ställandet så hon har gjort det jättesnyggt hela veckan, men det är inte mycket att göra åt.

Vid apporteringen gick hon ur position när jag fick apporten i handen och jag var tvungen att sätta om henne i fotposition. Totalt fick vi ihop 147,5 poäng så det räckte bara till ett andra pris. Lite tråkigt, men i övrigt är jag nöjd. Vi slutade med en 4 placering, tror nog inte att någon av hundarna var på max idag pga vädret.
Men trots nervositeten var det kul, vi får väl på´t igen när tillfälle finnes! Nu vet vi lite mer hur det går till och har fått känna på det i alla fall!

Här är poängen:

PLATSLIGGANDE  10
TANDVISNING 8 (reser sig, backar något)
LINFÖRIGHET 7 (nosar, sls, dk, långsam språng)
LÄGGANDE 9  (fin framföring, ngt sent, fint avslut)
INKALLANDE 8,5 (fin fart, sns, studs avslut)
STÄLLANDE 0 (fin framföring, lägger sig)
APPORTERING 8 (ljud, omtag)
HOPP ÖVER HINDER 9,5 (studs avslut)
HELHETSINTRYCK 9,5 (fint samspel)

Angående den här "studsen" är det något kul hon gör när hon kommer flygande in i fotposition. Hon gör ett högt skutt in vid sidan, egentligen skall de väl gå/vända sig snabbt runt. Får nog träna bort lite studsighet, hur lätt det nu är, det är ju liksom Minna i ett nötskal ;)

4 kommentarer:

  1. Va roligt, va ni är duktiga ;) Ja nerverna kan vara sjukt jobbiga :( Kom ihåg när jag skulle tävla första gången. Men ju mer du kommer ut så får vi hoppas att det blir bättre.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas det blir lättare ju fler gånger det blir som du säger, annars vet jag knappt om det är värt det ;)
      Håller tummarna för dig på din tävling i helgen!!

      Radera
  2. Det där flygande ingångarna har Mella med. Jag har tragglat och tragglat och tragglat men de blir så ändå så fort avståndet ger galopp in. ;)

    Det där med missuppfattningar på ställande och/el läggande är en klassisk miss i början av "karriären" när man är skitnervös och röstläget ändras en liten, liten aning på tävling. Du är långt ifrån ensam. :)

    Än en gång grattis till en finfin debut!!!

    SvaraRadera
  3. Jag har tävlat tusen gånger och blir alltid lika nervös! Det var därför det var så skönt med rally, där blev jag lixom inte nervös för där gör man tävlingen som man vill i sin egen takt utan att få massa komenderingar. Jag tycker det var en bra debut, bra poäng! Det kommer någon vacker dag :) Jag vet att man blir så sur när man nollar ett moment som de borde klara av. Bara att ta nya tag :)

    SvaraRadera