fredag 10 juni 2011

Uppdatering

Inte skrivit här på länge, tiden räcker inte alltid till...

Sedan sist har Minna hunnit bli lite hårlös i ansiktet efter bråk med en katt och vi har hunnit gå på en klickerkurs i tävlingsförbredande lydnad. Vi lär oss enormt mycket vid varje kurstillfälle - och det är väldigt mycket att träna in mellan gångerna och ibland upplever jag det som svårt att lägga upp träningen när det blir för mycket på en gång. Men allt går sakta framåt och vi börjar få lite mer stabilitet i de flesta momenten. (Även om vi mest är på grundnivå än så länge).

Några spår har jag också hunnit lägga - med lite varierad framgång. Hon är väldigt bra på att hitta och apportera alla dosor och allt jag lägger ut, men däremot tryter emellanåt koncentrationen eller så går hon lite snabbare än vad hon klarar och missar någon meter här och var. Eftersom vi är nybörjare på detta båda två är det inte alltid så lätt - men vi tragglar på på vårt eget lilla vis.

Uppletande kör vi emellanåt med, och jag har börjat byta ut leksaker mot andra saker som vi ska apportera. Dock tar hon alltid leksakerna först - och hon letar alltid tills hon hittar sin favorit först. Hon kan springa på en sak - ta upp den för att sedan släppa den och leta vidare efter favoriten... Målet är nu att vi ska byta ut alla leksaker mot "mindre" attraktiva saker och så får belöningen bli leksak eller godis istället.

Idag var jag och barnen ute och lekte sök med hundarna i skogen. De gömde sig och jag släppte hundarna. Fungerade jättefint, fastän barnen själva åt upp korven... Men hundarna älskar att leta så det krävs knappt någon sådan belöning hur som. Har också hunnit med lite miljöträning uppe på gården idag med kossor, grisar, hönor och får samt lite trånga utrymmen, smala branta trappor osv. En långpromenad på det och sedan en kväll på campingen hos mina föräldrar så har denna dagen gått också. Och vägt upp lite från den regniga dagen som inte bestod av så mycket aktiviteter igår. Bilder kommer någon annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar