tisdag 1 februari 2011

Träning

Idag har det regnat nästan hela dagen - inte så kul väder att vara ute i hela tiden med en valp tycker matte. Minna bryr sig inte om regnet - och hon älskar ju att jag måste torka henne när hon kommer in, då kan man ju ha dragkamp med handduken!

Vi har kämpat med klossträningen för att öva bakdelskontrollen (jag har ju ännu inte fått upp filmerna kom jag på....) Nu fungerar det bra med klossen, men det har inte alls fungerat med att ta bort den. Hon har bara satt sig på mina fötter och tittat upp. Men idag lyckades jag klicka in precis i rätt ögonblick och då föll poletten ner! Äntligen. Så nu kan arbetet med bakdelskontrollen fortsätta utan kloss. Även att leda in henne i fotposition med hjälp av targetstickan fungerar - och fotgåendet fungerar ca 10-20 meter både bak- och framlänges. Så nu gäller det att kedja ihop det hela lite sakta men säkert.

Vi har också påbörjat att backa, och här tar jag hjälp av en vägg och ett koppel istället eftersom jag inte känner att jag lyckas med att fri-shapa in det hela. Vi tränar också lite att kunna stå stilla och flytta ben och liknande inför utställning. Men eftersom jag inte är så haj på hur allt går till så kan jag inte bedöma resultatet än.

Vi fortsätter att finslipa sitt/ligg/stå.
Jag kastar leksak som hon kommer och lämnar. "Loss" fungerar utmärkt.
Vi övar inkallning ute i skogen som fungerar jättebra
Vi har "leta-övningar" där hon får leta efter godis
Vi övar på att låta barn och barnens kläder vara och att man inte kan fara runt som en tornado överallt
Vi övar på att låta leksaker vara och att saker som är på bänkar och bord inte är till för små valptänder
Vi hälsar på folk och andra djur, och vi borstar och klipper klor.

Oj, vad det låter som att vi gör mycket saker. Själv känns det som att tiden inte räcker till och att man tränar för lite. Ska försöka få upp filmerna på datorn snart så jag kan lägga ut nån film =)

Och det bästa med att ha valp - det är att mysa med dom! Imorse låg hon i mitt knä i soffan (ajjabajja!! ;)) och kurrade och hade diverse mysiga pratljud för sig, och sedan somnade hon i mitt knä. Så ulligt, så varmt, så gosigt och så underbart!! <3

1 kommentar:

  1. wow vad mycket ni har hunnit med i träningen:) jätte roligt att läsa vad ni gör och hur det går :) hihi känner igen det där med att ha dragkamp med handduken man torkar av dom med. sköt om er och jag hoppas filmerna kommer snart :) kram bibbi å ozzy

    SvaraRadera