lördag 12 februari 2011

Massvis med besök!

I fredags hade vi lekbesök av Wilmas kompis Moa hela dagen och trots stojjande så kunde Minna koppla av bra och sova. Givetvis är det svårt för en valp att inte ta del av en stojjig lek så ibland ville hon ju vara med och leka såklart, men man märker skillnad på henne att hon är lugnare trots stimmig miljö och hon använder inte tänderna fullt så mycket längre som hon gjort innan.

Vi hade även besök av en kompis till mig och hennes två barn på eftermiddagen, och idag (lördag) hade Wilma en lekkompis här igen och vi hade middagsgäster på kvällen. Mycket socialträning för Minna, men allt gick bra!

Eftersom det varit lite fullt upp dessa dagar har vi inte hunnit träna så jättemycket. Men jag övar mest på följsamheten i fotarbetet just nu. Att hon ska kunna sätta sig fot samt följa mig när jag går lite runt/åt sidan/fram/bak. Backandet fungerar bra längs en vägg nu och snart får jag försöka ta mig ifrån väggen. Ute försöker jag öva lite att hon ska följa min sida när jag går sakta/går snabbt/ springer. Hon tycker det är väldigt kul - men än så länge kör vi inte så många meter åt gången.

Har även påbörjat apporteringsarbete för lite olika föremål. För att få in metallföremål redan i tidig ålder apporterar hon teskedar och bestick, hihi. Men hon tycker det är väldigt kul att hämta föremål och det är inget problem att få henne att komma tillbaka och lämna ifrån sig dem - skönt att hon har lite naturlig fallenhet för det till skillnad mot vår andra hund. Det är svårt att lära en hund att gilla att bära saker om de inte tycker om det från början tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar