onsdag 27 november 2013

Träningstävling och lussekattsbak

Igår kväll åkte jag och Minna in till brukshundklubben för träningstävling. Jag lottades som nummer 2 (vilket var ett OJ för jag får alltid nummer 1 annars).

Dags för platsliggning med fyra hundar: Vi lägger hundarna och går ifrån. Hund nummer 3 reser sig och går fram till nummer 4 med rest ragg. Ägaren till hund nummer 4 blir orolig och börjar gå fram. Då bestämmer sig hundarna för att leka istället och rusar iväg varpå hund nummer 1 rusar med. Minna kan då inte hålla sig utan börjar springa också, varpå jag kallar in henne. De andra tre hundarna fortsätter varv på varv på varv och Minna drar givetvis i kopplet för att få vara med. Efter många minuter (hundarna vill inte kallas in) har alla fått tag på sina hundar. Tävlingsledaren beslutar att inte göra om platsliggningen utifall det händer igen. Det är lite typiskt, här tror man att det ska vara en bra idé att träna inför tävlingen på lördag och så strular det sig så här bara några dagar innan... Nu var inte Minna med i racet men jag hoppas få ihop träning med någon innan lördag så att jag får en "ordentlig" platsliggning så att hon har det i minnet istället.

Hund nummer 1 vill efter detta inte vara med mer, så då får ju jag gå upp som startnummer 1 istället (jag visste väl att jag inte skulle komma ifrån nummer 1 ;))

Jag körde genomgång av alla momenten och det gick jättebra. Visst, det behövs finslipning på några saker men i övrigt var både känslan och tekniken med oss denna gång! Det har blivit jättemycket förbättringar sedan sista träningstävlingen för en månad sedan. Nu är det bara att hålla tummarna för att det klaffar på lördag!

Idag har jag varit med i skolan för att hjälpa till med lussekattsbak. Fick ha med mig Alice också, så vi hade en mysig dag allihop i skolan. Alice var glad för hon fick både vara med och äta och vara med på lektionerna och Wilma var glad över att hon fått visa henne saker i skolan. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar