onsdag 30 oktober 2013

Träningstävling

Igår kväll, i höstrusket, åkte jag och Minna till brukshundsklubben för att vara med på träningstävling i lydnad (klass 1). Vi fick vänta ganska länge på vår tur, men jag tror det var ganska bra för då fick Minna en chans att kolla av läget och omgivningen en bra stund. Vi har ju inte varit på den klubben på ett helt år.

Vid platsliggningen var vi 8 hundar, och detta fungerade hyfsat bra. Jag fick en 10a på detta, men det borde jag inte haft ;) Hon lade sig lite snett vid läggandet, och vid uppsättandet satte hon sig upp innan mitt kommando.
Tandvisningen gick bra, det blev en 10a där. Linförigheten fick jag 7,5 på. Hon var lite sen och inte riktigt med mig i början, men det gick mycket bättre mot slutet. Läggandet fick jag en 9a på, det står på kommentarerna att hon satte sig inte helt upp.
Inkallandet fick jag 9a på, det står dk på kommentarerna. Hon satte sig nämligen snett i ingången och eftersom det var en träningstävling så kostade jag på mig ett litet kommando där.
Ställandet fick jag en 8a på, hon satte sig ner före mitt kommando när jag kom tillbaka.

Apporteringen fick jag 8,5 på. Här var det jag som fick hjärnsläpp. När jag räckte fram apportbocken glömde jag av kommandoordet! ;) Det stod helt still i huvudet. Minna tog den ändå, om än lite tveksamt. För att få full pott skall hon sträcka sig fram och aktivt ta den tyckte domaren.

Hopp över hinder blev en 10a.


Var nöjd över detta, allt fungerade men det finns ju såklart massa att finslipa på. Det som mest behövs slipas på är väl min egen nervositet ;) Försökte intala mig själv att jag inte behövde vara så nervös när det vara var en träningstävling men det gick inte riktigt igenom... ;) Kul var det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar