lördag 17 september 2011

Tävlingslydnadskurs och träning

Idag var det åter igen dags för en 4-timmars tävlingslydnadskurs med det gamla härliga gänget och samma goa instruktör - och som vanligt var det lika kul. Idag kollade och tränade vi på stimuluskontroll, linförighet och apport, hjälptes åt med platsliggning med olika störningar samt gick igenom baklängeskedjning. Minna har gjort stora framsteg med både linförighet och med apporteringen - men än är det mycket kvar att träna på. Framförallt uthållning och mer störningar. Fick lite hjälp med mina högersvängar i linförigheten också, måste verkligen "torrgå" (dvs öva på att gå utan hund) i veckan. Det gäller ju att fotförflyttningen funkar smidigt för hundföraren innan man kan kräva att hunden skall göra korrekt, det blir ju liksom inte så bra om man snubblar på sina egna fötter, hihi ;)

I torsdags var jag, Malin och Jenny inne på brukshundsklubben och tränade. Det var väldigt mycket folk och störningar överallt, och i början hade Minna väldigt svårt att koncentrera sig men det släppte efter ett tag och hon förvånade mig verkligen med att göra klockrena saker som jag inte ens trott att vi var så bra på ;) Avslutningsvis så släppte vi Minna och Dixie (då nästan alla gått hem) så de fick rejsa loss ordentligt. Det var härligt att se - för de var precis lika snabba och såg ut att njuta av farten lika mycket båda två.

Jag blev tillfrågad om att träna sök imorgon ihop med en sökgrupp som var för lite skoj - såå roligt. Det blev jag glad för, så nu skall jag hoppa i säng så jag orkar upp till detta imorgon ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar