onsdag 7 december 2011

Lugn och fin

 Efter Minnas löp har hon blivit betydligt lugnare! Nu vet jag inte om det har något samband, men har hört att vissa hundar blir lugnare efter första löpet. Hur som helst finns det ju en hel del spralligheter kvar i denna tokiga lilla hund, men överlag så har hon lugnat ner sig främst inomhus. Nu det sista när vi haft gäster så har hon kunnat hålla sig i skinnet ganska bra och lyssnat på när de inte vill ha henne i knät (!). Kan ju båda gott inför julafton ;)

Vi har hunnit med lite sökträning också - och det går bättre och bättre med reservationen för figgarna. Hon har väldigt fina slag och nästa steg är att försöka gömma figgarna ännu bättre och även att försöka få in markeringen lite grann. Hoppas hoppas att vi kan ge oss på apellen till nästa år!!

Lydnaden har vi tränat lite sparsamt, mest med fotgående och läggande under gång under promenaderna. Vi har mest kört uppletande nu det sista och det går riktigt bra tycker jag! Skall försöka få någon träningskompis så att man kan lägga ut saker åt varandra så det inte bara är jag som lagt ut sakerna själv. Funderar även att ta upp spåret lite grann igen nu när hon lugnat sig lite mer. Spårade ett tag för några månader sedan men då hade hon så väldigt bråttom.

Igår testade vi på lite träning på gymbollen för att träna balans (inspirerad av Birgitte och kullbrodern Ozzy). Det gick jättebra och jag kom och tänka på att man kan ju köra nästan samma program på den som jag gjort på vibbträningen med Aska. Där byggde vi upp program (vibbplattan är en stor platta de står på som vibrerar). I början fick Aska bara ligga ett helt program (ca 5 minuter), sedan hade man tex 30 sekunder sitt - 1 minut ligg - 30 sekunder stå - 1 minut ligg. osv. Sedan skulle man även hålla upp ett ben på hunden när den stod till slut osv. Då tränar man balans och styrka samtidigt. Borde fungera - jag testar vidare. Jag har även några djur från Ikea där det är en "oval" gymboll i som barnen har i sitt rum - dessa är lite enklare för hundarna att hålla balansen på eftersom de inte är helt runda och även enklare då de inte rullar iväg. Sådana här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50139170/

3 kommentarer:

  1. Hej
    JAg och Pia har kört en del uppletande ett tag, så vi kanske kan få ihop några tillfällen tillsammans ;)
    PArty har också blivit lugnare inomhus och en mycket tydligare av/på knapp efter löpet ;) Är inte lika hysterisk när det kommer folk och kan slappna av bland "gästerna"

    Roligt att du också har börjat med gymbollen, party gillar den starkt och tycker den är mycket rolig ;) Bra med lite insperation ibladn ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag träffas jättegärna och kör lite grejer tillsammans! Är du ledig något mellan jul och trettondagshelgen så man kan träffas när det är ljust?

    Visst är det bra med inspiration - den tryter ju gärna och speciellt denna årstiden!

    Kul att höra att det har hänt samma saker med Party efter löpet - då kanske det inte bara är en engångsföreteelse .... :P

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    jag är ledig mellan jul och nyår ;) Så då kan vi ses om du också är ledig ?

    SvaraRadera