torsdag 24 november 2011

Träning på Varbergs BK samt försvinnande!

Igår kväll, i rusk och mörker, träffade jag och Minna Jenni & Dixie samt Martina & Tivo på Varbergs Brukshundsklubb. Minna och jag övade lite på fritt följ, läggande under gång, inkallning mm. Hon har väldigt mycket förväntingar framåt i det fria följet så jag måste tänka på att använda omvänt lockande och/eller ge belöningen snett bakåt istället för framåt. Men jag tycker hon går jättefint inne på brukshundklubben, det är nästan så att ju mer störningar hon får desto bättre går det. Och då är det ju också extra roligt att åka iväg och träna!

Körde lite uppletande också, och detta fungerade fint även om det var hundar på planen. Hon hämtade snabbt in, och helt plötsligt efter lite krångel hemmavid när hon bytt föremål (hämtat upp ett, men släppt det när hon fått vittringen av ett annat föremål och därmed bytt innan hon kommit in med det) så kom hon in med det ett och ett ordentligt och fint. Sedan har vi lite problem med det här med att man ska sätta sig lite smidigt invid matte när man har hög fart in. Hon kommer ofta i 190 knyck och vänder i luften så hon slår i mina ben... Det vill till att hålla balansen ;) Mer övningar på sådant separat... ;)

Jag, Jenny och Martina hjälptes även åt att öva markeringsövningar till söket och även här har skett framsteg med Minna som nu tog rullen hos figge, kom in och satte sig fot, väntade till påvisningslinan var på och fick kommandot visa. Nu är det bara sista steget kvar i baklängeskedjan för att det ska kunna fungera på riktigt, men det behövs en hel del träning kan jag tänka innan man kan få in det i själva sökträningen.

Och som avslutning kan jag ju berätta att Minna försvann spårlöst under eftermiddagens promenad. Hon går alltid lös och håller sig alltid runt mig - men helt plötsligt bara hon försvann! Det hördes två rejäla skall från vad jag tror var rådjur lite längre bort och sedan blev allt tyst. Ropade och ropade men ingen kom... Efter 25 minuter gick jag dystert hem - och vem satt inte på trappan hemma och var glad och yster för att jag och Aska äntligen kommit hem? ;) Tok-hund....

2 kommentarer:

  1. Va roligt att det går så bra, vi måste ta och ses någon dag saknar er ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag verkligen att vi får göra! Vi saknar er med - Minna har ju ingen riktig att busa med heller (alla ger ju upp, hihi)

    SvaraRadera