måndag 14 maj 2012

Sökhelg!

Vilken underbar kurshelg vi haft - jag och Minna pinna och alla andra deltagare. Vi träffades på klubben på fredagkväll för lite teori och genomgång, därefter var det lite praktiska övningar med lokalisering och systemsök. Dessa övningar klarade Minna galant och jag var jättenöjd. Efter ett sent avslut var det bara att åka hem och ladda för nästa dag.

Lördagen bjöd på lite småskurar, men vi klarade oss hyfsat bra ändå tyckte jag. Blåsten kändes inte så mycket i skogen. Ett par som var deltagare på kursen hade med sin husbil - och i de värsta skurarna hade vi fika under deras markis som de fällde ut. Mycket praktiskt. Man skulle haft en husbil med sig till skogen jämt! ;)
På lördagens första pass fick vi välja vad vi ville träna på. Jag valde markeringen eftersom det var här som det krånglat mest. Hon släpper nämligen rullen när hon skall komma in i utgångsposition. MEN, det verkade som att träningen och nötandet i köket med att hålla fast rullen gett resultat och med lösrullarna fungerade detta ganska bra på detta passet. Därför beslöt jag mig för att köra med lösrullar till detta fungerar bra, för att sedan gå över på halsrullen. En annan deltagare körde också på markering (ungefär samma problem som för mig och Minna) och de andra gjorde system/lokaliseringsövningar. Det är väldigt nyttigt att observera och kolla på andra och det var roligt att alla hundarna var av olika raser.

På lördagseftermiddagen tränade vi startlydnad. Dvs att kunna gå fritt följ med hunden fram till starten, lägga den så den ligger kvar, gå fram och hälsa på domaren och få instruktioner om rutan, gå tillbaka till hunden där den går fritt följ och behärskar sig till det är dags att skicka iväg den ut. Allt detta skulle den göra frivilligt, dvs utan kommando. Tjuvade den så uteblev belöningen bara. Mycket nyttig övning och Minna tjuvade ett par gånger tills hon förstod principen. Hundarna blev mycket trötta i huvudet av dessa övningar och i slutet av passet verkade det vara som gröt i huvudet på de flesta ;)

Söndagens största miss var ju att glömma kameran... Jag tog inte den på lördagen pga regnet och på söndagen glömde jag helt av den. Men å andra sidan var det inte så mycket tid att fotografera heller. När vi inte körde våra egna hundar så figgade vi ju för de andra hundarna så det kanske inte blivit så många bilder ändå... (Bilderna här är från förra sökkursen)

Första passet var stiglydnad med lite samma övningar som startlydnaden igår, men även transporten tillbaka till stigen med upphittad figurant där hunden skulle gå fritt följ frivilligt. Ett par gånger tjuvade Minna även här men kom snabbt på sig och övningen fungerade jättebra. Nästa övningar var att gå ut på 50 m, sätta hunden, gå tillbaka samma väg till stigen för att sedan gå framåt på stigen och kalla in hunden. Här övade vi trekantsinkallning, dvs hunden skall inte springa tillbaka i samma spår utan ta kortaste vägen till föraren (därav trekanten). Denna övning fungerade jättebra! :)

Dagens sista pass fick man öva vad man ville och jag ville då öva samma upplägg som på tävling, med markering. Två gånger tappade hon rullen när hon skulle hoppa över en stor bäck, men i övrigt fungerade det superbra trots att ena sidan var riktigt "dålig" terräng med täta buskage. Supernöjd med min pärla idag och jag fick lite ny motivation till söket som är vår favoritgren!

Minna verkade inte påtagligt trött faktiskt efter kursen, då var matte sju resor tröttare... ;)

1 kommentar: