tisdag 26 november 2013

Träningshelg

I helgen fick vi (trots min tunga förkylning) ihop en träningshelg. På lördagen träffade vi A-S på brukshundsklubben för att träna lydnad. Vi fick ihop nästan 3 timmar där, fast den sista delen bestod av kvällspromenad. Minna var hur glad som helst över att träffa A-S och att få träna så för första gången så fick vi in massa ljud i träningen. Första delen fick jag arbeta enbart att få henne tyst, något som inte är så lätt... Vi fick massa bra tips av A-S och det var nyttigt att ha någon som kommenderade, det saknas ju på de flesta träningar som vi har ihop jag och Minna eftersom vi tränar ensamma för det mesta. Det var också nyttigt att Minna fick ligga stilla och vänta medan vi tränade med Jassa också. En träning som började lite dåligt men som slutade riktigt bra, det kändes riktigt bra i slutet!

Vi behöver dock träna vidare på stadgan i ställandet och läggandet, lite mer belöning vid starterna i fria följet och finslipa lite på ingångarna som hon ju gärna hoppar in på. Men det är bara att jobba på!

Minna väntar på sin tur på sökträningen i söndags...
I söndags var det dags för sökträning och även här började det katastrofdåligt, nästan så att jag ville ge upp. Men tack vare mina härliga sökkompisar som kom med stöd och råd så kunde vi vända det till att bli bra mot slutet så det kändes ju härligt. Det är underbart att ha så fina träningskompisar!

Jag har haft problem med att Minna släpper rullen redan i ingången vid mig, men det var inte problemet idag. Nu fick vi istället problem vid påviset - hon ville inte springa ut. Vilket är konstigt, för det är ju där belöningen är! Men det löste sig i alla fall!

Annars har helgen bestått lite av besök av mina föräldrar och att förbereda lite för advent. Barnen har fått upp stjärnor i sina rum eftersom de tjatat om det så länge, de andra rummen väntar jag nog lite med :)

Ikväll är det träningstävling i lydnad på klubben, ska bli intressant att se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar